Dag 5: Naar Esbjerg en Ribe en zonsondergang zien - Reisverslag uit Rømø, Denemarken van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu Dag 5: Naar Esbjerg en Ribe en zonsondergang zien - Reisverslag uit Rømø, Denemarken van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

Dag 5: Naar Esbjerg en Ribe en zonsondergang zien

26 April 2017 | Denemarken, Rømø

Na weer een zalige nacht, waren we vanochtend allemaal redelijk vroeg op, zo rond negen uur. Ondanks dat, deden we rustig aan. Om half elf liep ik naar het strandje, terwijl de F16’s recht over ons huis heen vlogen, een hels kabaal. Op het wad was het ook lawaaiig, want er zaten duizenden steltlopers, eenden en meeuwen. Na een kwartiertje stapten we in de auto op weg naar Esbjerg. Op ons eiland scheen de zon en was er nauwelijks wind, maar aan de overkant … was de lucht inktzwart. Aan het eind van de Romo-dam viel er dan ook een flinke plens, maar toen we aankwamen in Esbjerg was het droog en scheen de zon. We namen eerst een burger bij de McDonalds voor de nodige energie. Er is eigenlijk maar één hele lange winkelstraat en die zijn we dan ook helemaal afgelopen. Aan het eind zat een overdekt winkelcentrum met zo’n 60 winkels, maar we waren er snel uitgekeken. Het is geen bruisende stad, al zaten er wel prachtige woonwinkels en hou ik erg van hun woonspullen. In een supermarkt, waar we een fles cola wilden halen, lagen bij de ingang gratis appels en bananen. Nou, daar houden wij Nederlanders van. De cola was wel 4x zo duur als bij ons op Romo, maar efijn! Tegen half drie waren we klaar met het koekeloeren en stapten we weer in de auto. Halverwege besloten we Ribe nog even met een bezoek te vereren. Dit is een heel klein schattig dorpje, met vakwerkhuizen en kleine, maar fijne winkeltjes. Het is een oud Vikingstadje, met een aantal waterraden, sluizen en een haventje. De sfeer is er superfijn en met het zonnetje op ons hoofd, hebben we er even heerlijk rondgewandeld. Daarna namen we de kustroute richting Romo. Af en toe bleek de weg aan het eind dood te lopen en moesten we dus keren, maar de route was leuk. Prachtige vergezichten, witte kerkjes, akkers met tractoren en zon aan de ene kant en donkere luchten aan de andere kant. Tegen zes uur waren we weer op Romo en wilden we wat boodschappen doen en kebab eten in Lakolk. De boodschappen waren veel te duur in de winkel, althans volgens Tanacha, dus zouden we na het eten ergens anders de frisdrank inslaan. Het eten was heerlijk en vooral veel, dus we gingen voldaan richting de supermarkt. Helaas was de eerste dicht en de tweede ook al, dus bleef er niks meer over en moeten we morgen maar opnieuw. Thuis hebben we lekker liggen relaxen met een kopje chocomelk, maar tegen acht uur moesten we weer in de benen, want we wilden de zonsondergang graag zien op het strand aan de andere kant van het eiland. We zochten en vonden eerst nog een cache en reden toen het Sonderstrand op. Er waren al wat meer mensen met auto’s, maar ook met caravans en het was windstil. Er was wat bewolking, maar dat maakte het eigenlijk ook wel weer mooi. Die gouden randjes die om de wolken ontstaan zijn prachtig. Op de terugweg zagen we nog flink wat herten en een aantal hazen en zonet (tegen tienen) hipte er nog een haas vlak langs onze veranda. Al met al was het een heerlijke dag en zullen we nog eens bedenken wat we hier onze laatste twee hele dagen nog gaan doen. Misschien uitrusten???