Dag 11 – De stad in - Reisverslag uit Koppl, Oostenrijk van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu Dag 11 – De stad in - Reisverslag uit Koppl, Oostenrijk van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

Dag 11 – De stad in

23 Juli 2013 | Oostenrijk, Koppl

Vandaag zijn we de hele dag naar de stad van Mozart, Salzburg, geweest. De haalden op het nippertje de bus van even over 10 en even later waren we in het centrum van de stad. We stapten vlakbij Slot Mirabell uit, waar prachtige tuinen achter liggen. Er waren fonteinen, rozenbogen, standbeelden en prachtige bloemenperken. Achter de tuin is een berg waarop de vesting Hohensalzburg te zien is. Een prachtig uitzicht dus. Ook het geocachen begon hier direct. Daarna liepen we over een brug, waar duizenden slotjes aanhingen van mensen die hier hun liefde bezegelen. Een van de slotjes was ook een cache en gelukkig verraadde een andere toerist zo ongeveer de vindplaats, door zijn opmerkelijke gedrag. Dat beperkte het zoeken een beetje en al snel zagen we het goede slotje. Het was trouwens bloedverziekend heet, dus renden we bijna van schaduw naar schaduw. Al snel kwamen we in het oude centrum, waar een prachtige winkelstraat versierd is met de mooiste uithangborden. Ook Mozart’s geboortehuis was hier te vinden. Verder heeft de stad veel mooie gebouwen, al is het oude centrum niet heel erg groot. Tussen de middag hebben we een lekker broodje kebab gegeten en daarna zijn we de dom van Salzburg gaan bekijken. Een fantastisch mooie kerk, waar het lekker koel was. Ook de St. Peter begraafplaats was meer dan een kijkje waard. Er zijn hier waarschijnlijk geen arme mensen begraven, want de graven waren erg uitbundig versierd. Het is een van de mooiste en oudste begraafplaatsen ter wereld. Reint is met Jolande, Sanne en Tanacha nog in de catacomben geweest, voor een mooi uitzicht en een cache. Inmiddels was het midden op de dag en vreselijk heet, dus we dronken ons een ongeluk. Tegen de avond hebben we in de stad een terras uitgezocht, waar we een zalige schnitzel aten. Vlak voor dat we daar gingen zitten viel Tanacha’s oog op één of andere vrouwelijke dorpsgek, die met een korstige mond, zomerjurkje en sokken tot aan het knieën ergens zat. Tanacha moet niet zoveel van dat soort mensen hebben. Toen we op het terras gingen zitten en zij naast Tanacha ging zitten en vroeg of ze een koffie mocht, lagen wij helemaal in een deuk. Gelukkig zorgde de ober er al snel voor dat ze bij onze tafel wegging. Na het eten hebben we direct onze calorieën verbrandt door een mooi uitzichtpunt halverwege een berg op te zoeken. Na zevenen was het nog steeds boven de 30 graden en voelden we ons allemaal vies en plakkerig. We hebben nog wat caches opgezocht en tegen negen uur waren we terug op de camping. Sanne was wel een beetje uitgevloerd, ze had ook heel wat kilometers afgelegd met haar kleine beentjes en ook wij waren blij dat we zaten (na een verfrissende douche). Al met al was het absoluut de moeite waard om in Salzburg geweest te zijn. We hebben in een vorig leven vast in zo’n soort omgeving geleefd, want oh wat is het toch geweldig om tussen die prachtige gebouwen te lopen. Ik denk dat ik Sissi was…
Voor morgen voorspellen ze wat regen en we hebben van het thuisfront begrepen dat dat in Nederland ook het geval is. We hebben nog geen plannen, we zien wel hoe de dag morgen loopt.