Dag 12 – Genieten van barok - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu Dag 12 – Genieten van barok - Reisverslag uit Fulda, Duitsland van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

Dag 12 – Genieten van barok

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Fam.

17 Augustus 2017 | Duitsland, Fulda

We werden vanmorgen even voor half tien wakker van mijn “medicijnenwekker”, lekker uitgeslapen dus. In het zonnetje hebben we ontbeten en toen Brandon vroeg wat we vandaag gingen doen, gaf Reint als antwoord dat we wel naar Fulda konden rijden. Deze barokstad ligt een kleine 70 km. naar boven en we waren er dus al langs gekomen op de heenweg. Het was al warm toen we weggingen om 11.15 uur. We parkeerden in een parkeergarage tegen de Altstadt aan en konden dus zo het centrum inlopen. Het was er een stuk drukker dan bijvoorbeeld gisteren in Neustadt, maar dit is dan ook echt een grote stad. Voor de kerk op een plein was een kleine markt en de zijstraatjes waaierden alle kanten op, dus zijn we maar op goed geluk ergens heen gelopen. We genoten van de vakwerkhuizen en prachtig versierde gevels van winkels en andere gebouwen. Het oude centrum is niet heel groot en als vanzelf kwamen we op den duur in het gewone “modernere” centrum. Reint zocht her en der een cache (ook weer één in een telefooncel-bieb) en tussen de middag hebben we weer ergens een belegd broodje gekocht. We zijn niet veel winkels in geweest, want volgens Reint hadden we niks nodig (wat een slecht argument als je de stad ingaat). De temperatuur was later op de dag iets beter, want het werd lichtbewolkt en dan wordt je niet zo moe als in de volle zon. We kwamen ’s middags terecht bij de Dom, waar een pracht van een tuin naast ligt. Ik wilde er persé in, maar Reint dacht dat je dan in de Dom moest en betalen natuurlijk. Maar mooi niet…alles was gratis. We hebben dus zalig door de tuin gelopen, waar een watertje in aangelegd was en natuurlijk stonden er veel bloeiende bomen en planten. Ook stonden er fragmenten van oude beelden en stukken muur met opschriften. Allemaal heel mooi opgezet. Eenmaal binnen hebben we echt onze ogen uitgekeken. We zijn echt wel wat gewend qua kerken, maar dit was verreweg de mooiste die we ooit gezien hebben. Megagroot en –hoog met vooral witte muren en plafonds waar tientallen afbeeldingen op stonden en ornamenten aan hingen. Het hing er vol met engelen in alle soorten, maten en kleuren en ik heb me helemaal suf gefotografeerd. Ik had in de hele vakantie nog maar 1 accu opgeladen en vandaag heb ik er 2 helemaal leeg gefotografeerd. In deze kerk ligt Bonifacius begraven, maar wel een beetje achteraf in een kelder en niet te opzichtig. We hebben er dus best een poos gelopen en het was absoluut de moeite waard. Daarna zijn we de weg overgestoken en door de slottuin gelopen, die helemaal gerestaureerd is. Ook heel mooi. We zijn dwars door het centrum nog naar de Media Markt gelopen, omdat Brandon dat graag wou en toen zijn we – al zoekend naar caches – terug naar de auto gegaan. Onze voeten waren behoorlijk warm en moe. Via de secundaire weg zijn we terug naar Bad Kissingen gereden. We hadden mooie uitzichten over de heuvels in de Rhön en zelfs wat haarspeldbochten. Maar opeens na zo’n bocht …liep er een kudde koeien midden op de weg. Ze gingen letterlijk maar één stap opzij voor ons en loerden in de auto. Ik zag Reint denken: volgas vooruit? of langzaam achteruit? of blijven staan? Kijk, onze overbuurvrouw die houdt echt van koeien en zal dit vast geweldig gevonden hebben, maar wij waren wat beteuterd. De herder (of noem je die niet zo bij koeien) reed met een stok in zijn hand op een motor achter de kudde aan, maar had ze niet echt onder de duim. Ze liepen alle kanten op bij deze moderne herder. Het stomme was ook nog dat ik natuurlijk met 2 lege fototoestelaccu’s zat, maar overal op voorbereid wil zijn. Dus ik had de 2 accu’s (voor het geval je iets leuks beleeft) in mijn BH gestopt en één ervan moest ik dus in allerijl eruit vissen om nog gauw 3 foto’s te maken. Het helpt dus wel om ze op te warmen, hahaha. Terug in Bad Kissingen kreeg Reint kreeg eindelijk zijn zin om op de golfbaan te eten (nou ja, er naast dan in de pizzeria). Er waren best veel mensen aan het golfen en dat is een leuk uitzicht vanaf het terras dat een stuk hoger ligt. Mensen die de hole misten werden zelfs hardop uitgelachen door mensen op het terras (en wij waren het niet dit keer). We hebben zalig gegeten tussen alle kakkers en wat er over was van het eten, gaven ze uit zichzelf mee in een doos en dat voor net 30 Euro. Helaas kon Reint z’n favoriete toetje niet krijgen omdat het uitverkocht was, dus moeten we zelf maar ergens een tiramisu zien te krijgen.
Arnoud en Tanacha vermaken zich nu nog wel in Kroatië, maar vinden dat er niet veel te doen is in de buurt. De campinggasten daar zijn meer van op je kont liggen en na 3 weken terug naar huis rijden en dat vinden zij niet echt iets. Het was er vandaag ook weer 37 graden en dat is best warm. Ze denken erover om bv. na een week Rovinj richting Wenen te rijden. Het is één van onze favoriete steden en snappen wel dat ze daar heen wil met haar “laiverd” die er nog nooit is geweest. Hele romantische stad ook!

• 17 Augustus 2017 - 22:26

Anna:

Leuk om allemaal te lezen wat jullie doen op vakantie,en heerlijk weer erbij, dat is hier wel anders.geniet er nog lekker van.

• 18 Augustus 2017 - 22:40

Tally:

Bedankt voor de mooie foto van de koeien. Geniet nog maar even van de warmte....hier is het nl. niet zo warm