De eerste hele dag in Berlijn. - Reisverslag uit Berlin-Wannsee, Duitsland van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu De eerste hele dag in Berlijn. - Reisverslag uit Berlin-Wannsee, Duitsland van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

De eerste hele dag in Berlijn.

28 April 2013 | Duitsland, Berlin-Wannsee

Gistermorgen zijn we tegen 9 uur vertrokken uit Winschoten. Het was ruim 500 km. rijden en onderweg hadden we zon en regen. Precies 5 uur later waren we bij ons appartement aan de Wannsee. We hebben alle bagage uitgepakt en boodschappen gedaan voor het avondeten, pizza.

Vanmorgen hebben we lekker rustig aan gedaan. Ontbijtje gemaakt en tegen half elf naar de trein gelopen. Om elf uur liepen we in het centrum van Berlijn. Inmiddels scheen de zon hemelshoog, wat heerlijk was. Via een boulevard langs het water kwamen we bij de Reichstag, waar de Duitse regering doordeweeks zit. Je kunt het van binnen bekijken, maar dan wordt je eerst uitvoerig gescreend. Dat hebben we dus maar niet gedaan.
Na een curryworstje (Berlijnse lekkernij) kwamen we langs de Brandenburger Tor. Daar was een of ander kermisachtig feest aan de gang, wat wij iets te druk vonden. Via het park zijn we toen naar Unter den Linden gegaan, wat een soort sjieke winkelstraat zou moeten zijn. Het bleek helaas een grote bouwput aan de rechterkant te zijn en verder waren alleen de souvenirshops (zoals Ampelmann) open. De Ampelmann, het stoplichtmannetje, staat echt op alle produkten afgebeeld. Ik vind een foto van het stoplicht alleen al leuk. Bij de Franse Dom hebben we heerlijk in het zonnetje op een terrasje gezeten, zalig! Daarna zijn we langs het Staatsopera-gebouw en de Duitse Dom naar Checkpoint Charlie gelopen. Wat een toeristische zooi, zeg. Midden op de weg staat een hokje en voor veel geld kun je een paspoortstempel kopen of andere meuk. We zijn maar gauw in de metro gestapt, maar die hield er na 2 haltes mee op ... wegens verbouwingen. In een sjiek overdekt winkelcentrum hebben we een nieuwe auto uitgezocht, want je kon er niets anders kopen. Er zaten alleen autodealers. Daarna zijn we richting Hauptbahnhof gegaan en toen weer richting Wannsee. Daar hebben we op een terras een lekkere schnitzel mit pommes gegeten en nog even uitgekeken over een zonnige Wannsee, een prachtig gezicht.
We zitten nu een (Duits) programma over de Nederlandse waddeneilanden te kijken, echt een vakantiegevoel!

• 29 April 2013 - 11:24

Tally:

Hallo Teppertjes.
    Durfden jullie de screening niet aan?? Checkpoint Charlie is inderdaad erg toeristisch, maar er zijn mensen Lees: MIhai :) die persé met de "militairen"op de foto wilden.....
    Rondvaart is wel erg leuk!
    Veel plezier verder!

• 29 April 2013 - 21:45

Fam. Tepper:

Hoi overbuurvrouw,

Je weet het maar nooit met zo'n screening.
    Ik had het kunnen bedenken van Mihai. haha

Dat plezier gaat wel lukken hoor.