Dag 1: Voor het eerst naar … Zweden - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu Dag 1: Voor het eerst naar … Zweden - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

Dag 1: Voor het eerst naar … Zweden

Blijf op de hoogte en volg Fam.

24 Juli 2016 | Zweden, Malmö

Vanochtend om 3.45 uur ging onze wekker en een half uurtje later zaten we in de auto op weg naar het hoge noorden. Vlakbij huis waagde een steenmarter zijn leven door nog gauw even over te steken, maar voor de rest ging het als een speer. Tegen half 9 stopten we voor het eerst en de temperatuur was 24 graden. Twee uur later waren we bij de Deense grens en nog een kwartiertje verder en Reint had zijn eerste Deense geocache te pakken, weer een land erbij! Met het uur werd het warmer, tot zo’n 28 graden. Na Kolding werd het rijden en kijken pas echt leuk, want hier waren we nog nooit geweest. We reden over prachtige bruggen bij Fredericia en Odense en bij deze laatste, de Storebaeltbrug, zag ik een gekke bruine meeuw. Dacht ik tenminste, ik maakte er gauw foto’s van (door het autoraam) terwijl hij “meevloog” en toen bleek het een echte zeearend te zijn, joepie. Ik had de afstand wat verkeerd ingeschat door zijn grootte. Voor de tweede keer in mijn leven zo’n vogel gezien en beide keren in Denemarken. Het dak kon eraf van mij!!! De tol voor de bruggen is sky-high, maar was het waard. De Oresundsbrug start met een tunnel op het vasteland, je komt weer omhoog op een eilandje en daarna komt deze prachtige brug. Wat een uitzicht hadden we: de zon hoog aan de hemel, het water vol met boten en in de verte uitzicht op Malmö. Het was echt genieten en omdat ik zoveel foto’s maakte en dus niet kon filmen, heeft Reint de videocamera maar op het dashboard gezet. Om 10 over 2 reden we Zweden binnen en 20 minuten later stonden we op camping First Camp. Een mega-grote camping aan de voet van de Oresundsbrug, dus met uitzicht op zee. Het is een keurig nette camping, met digitale plaskaarten. Huh??? Ja, als je naar de wc wilt moet je een kaart mee waarmee je de deur opendoen (net als in een hotel), dit geldt ook voor de douches. Het tarief voor het douchen wordt bij het uitchecken in rekening gebracht, geen geklooi met muntjes dus. Bij één van de gebouwen zitten 2 zwaluwnesten, waar ik al heerlijk van heb genoten. De zwaluwen staan op punt van uitvliegen en oefenen met vlijt. We waren gauw geïnstalleerd, want de voortent zetten we niet op voor deze 2 nachten. Aan het eind van de middag hebben we de mountainbikes gepakt en zijn we over een fietspad langs zee richting het centrum van Malmö gefietst, zo’n 7 km. We kwamen ogen tekort, omdat alles hier nieuw is. Het is overal keurig schoon, er zijn fijne fietspaden, het vliegveld van Kopenhagen ligt vlakbij (lekker vliegtuigspotten dus) en het is een prachtige omgeving. We willen graag meer van Zweden zien, de camping is tjokvol (inclusief blaffende honden en huilende baby’s) en duur, maar de ligging is fenomenaal. Onze eerste dag in Zweden is dus prima bevallen, we verheugen ons op de rest van de tijd.

• 25 Juli 2016 - 17:31

Jolande:

Super dat de vakantie zo goed is begonnen. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en verheugen ons op al jullie. Leuke verhalen.