Dag 19 – Een dag in het historische Cesky Krumlov - Reisverslag uit Český Krumlov, Tsjechische Republiek van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu Dag 19 – Een dag in het historische Cesky Krumlov - Reisverslag uit Český Krumlov, Tsjechische Republiek van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

Dag 19 – Een dag in het historische Cesky Krumlov

29 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Český Krumlov

Voor het eerst deze vakantie hebben we onze wekkers gezet, afgezien van de dag van vertrek dan. We gingen namelijk naar Cesky Krumlov. Deze historische plaats staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst en eigenlijk zegt dat al wel wat. Jolande en ik hadden het er 3 jaar geleden al over gehad en dit was iets wat ik, maar ook de rest, wel heel graag wilde zien. Om 8.15 uur waren we dus allemaal wakker en een uurtje later vertrokken we. Het was wat mistig en onderweg hadden we zelfs wat regen, maar dat was van korte duur. Langs de kant van de weg zagen we reeën, een vos en twee ooivaars. Tegen half elf parkeerden we de auto vlakbij en liepen we naar het kasteel. Het uitzicht over de stad was prachtig, maar ook het kasteel (en de muren en bijgebouwen) zelf waren supermooi. We liepen over prachtige binnenplaatsen, met mooie muurschilderingen en balkons, richting het centrum van de stad. Tussen het kasteel en het centrum van de stad zagen we echte bruine beren in een tuin die lager dan de weg lag. De eerste winkels die we zagen waren zelfs van buiten al mooi om te zien. Met ijzeren uithangborden, houten luiken en kleine etalages. Het deed behoorlijk middeleeuws aan. In de kleine, nauwe straatjes konden we nog rustig lopen en rondkijken. Verderop in het centrum werd het wat toeristischer en eigenlijk verkochten veel winkels dezelfde soort souvenirs (magneten, asbakken en andere troep). Overal zaten restaurants en eettentjes en tussendoor had je prachtige uitzichten op het kasteel, de stad of op een rivier die druk bevaren werd. Kortom, het was er heel gezellig. Hoe later het werd, hoe drukker het werd. Touringcars spuwden massa’s Japanse of Chinese toeristen uit, waar Reint een attractie van maakte. Hij ging midden in de winkelstraat staan te filmen, terwijl hij zwaaide naar de passerende Chinezen. Zonder uitzondering zwaaiden ze allemaal terug, terwijl ze onderling druk giebelden. Wie weet wat ze van ons, Europeanen, denken nu. Aan het begin van de middag hebben we een zalige crêpe gegeten, terwijl de zon was doorgebroken en het uiteindelijk nog warm werd. We hadden een paar spetters gehad toen we in een park liepen, maar dat was ook alles. Af en toe werd er zelfs nog een cache gevonden, maar dat was niet de hoofdzaak vandaag. Via het kasteel verlieten we het stadje en gingen we naar de kasteeltuin. De fontein was het mooist, maar ook de bloemperken, beelden en de vijver waren leuk om te zien. Na alle uren van geslenter waren we blij dat we bij de auto waren halverwege de middag. Terug op landgoed Sumava hebben we even bijgekletst met Jan en Hetty en zijn we in de zon gaan koffie drinken. Daarna vermaakten we ons allemaal een uurtje met verschillende dingen. Zo speelde Sanne dat ze op zee was in haar boot in de vijver en was even later bijna natter dan het water zelf. Jolande en ik speurden naar een nest dat we niet vonden, al weten we zeker dat er ergens een jonge vogel zit. Voor het eten zijn wij met ons vieren naar een restaurant Javornik gereden. Er was een jong stel van in de twintig dat ons bediende, maar helaas spraken ze weinig Engels en was de kaart in het Tsjechisch. Uiteindelijk moest onze Google vertaler het probleem oplossen. Voor 638 kronen (ca. 25 Euro) hadden we allemaal een hoofdgerecht en de kinderen zelfs nog een ijsje. De porties waren niet belachelijk groot, maar wij zaten vol genoeg. Toen we terugkwamen liep er een ree in de tuin bij Jan en Hetty en toen we ons omdraaiden sprong er in het weiland daarnaast een vos in het rond. We hebben net de foto’s teruggekeken en daar waren zelfs twee vossen op te zien. Waarschijnlijk was de ene een jong, maar die hebben we dus niet eens “live” gezien. Toch leuk al dat wild om je huis!