De stad in - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu De stad in - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

De stad in

Door: Teppertjes

05 Augustus 2011 | Hongarije, Boedapest

Vanmorgen rond een uurtje of 10 hebben we even bij de receptie (een vervallen hok met een man zonder tanden) gevraagd hoe e.e.a. in zijn werk gaat met het openbaar vervoer en toen gingen we op pad. De bushalte zit een paar honderd meter verderop en die zou ons naar de metro brengen, alwaar we een 2-dagen familie-kaart konden kopen. Aangezien we nog geen kaart hadden dus om met de bus te mogen, hadden we eerst het idee om de buschauffeur even te vragen hoe we dit moesten oplossen, maar de bus zat propvol met honderden mensen. We zijn maar gauw aan boord gehopt en hebben lekker zwartgereden naar de metro (1,5 km. maar, hoor!). We zijn gelukkig niet aanhouden.
Met de metro was het ongeveer 5 haltes en toen stonden we in het centrum van Pest. Aangezien we het burchtkwartier in Boeda wilden bekijken, moesten we eerst naar de Donau lopen en dan over de Kettingbrug. Dit is de eerste gebouwde brug over de Donau hier. Aan beide zijden van de brug liggen 2 megagrote leeuwen op wacht. Het is een prachtige brug, maar vooral met de achtergrond erbij: het koninklijk paleis, de Matthiaskerk en het vissersbastion. Allemaal helemaal geweldig! Ik denk niet dat er veel mensen zijn die vandaag meer mooie gebouwen hebben gezien dan wij. Het was nergens stervensdruk, maar gewoon gezellig druk. Het was een hele klim, want deze gebouwen liggen bovenop de heuvels, maar het was het meer dan waard. Vanaf het vissersbastion had je een prachtig uitzicht over de hele stad en op het prachtige parlementsgebouw, het grootste van Europa! Toen we dit allemaal gezien hadden, moesten we terug naar en over de Kettingbrug. Deze moet je volgens de brochures minstens éénmaal te voet zijn overgestoken. Wij hebben het dus twee keer gedaan en daarna voelden we onze voetjes ook dubbel en dwars. Bij een supermarkt hebben we dan ook eerst maar wat frisdrank, ijskoffie en 1 banaan gekocht en zijn lekker op een bankje (sokken en schoenen uit) gaan uitrusten. We hadden uitzicht op een prachtige fontein, deze was vierkant en ongeveer 10 bij 10 meter, maar spoot alleen langs de randen zodat je er ook binnen in kon gaan staan. Dit leek Tanacha wel een leuk idee, want op een stukje van ongeveer een meter spoot hij niet, dus daar kon ze mooi langs. Reint filmde en ik maakte een foto en net toen ze terug wou lopen begon het op die ene vrije meter ook te spuiten. Dus Tanas riep: oh, en nou dan? En wij lagen helemaal in een deuk en de mensen rondom ons ook natuurlijk. Maar ons meisje is de domste niet, dus die keek wat in het rond en nu was er aan de achterkant een stukje dat niet spoot en zo kwam ze toch nog met de schrik vrij.
Daarna hebben we nog heel veel mooie gebouwen gezien, het is echt een fantastisch mooie stad en wat langs de winkels geslenterd. Tanacha heeft eindelijk een supermooi jasje van Adidas gescoord (voor haar verjaardag), Reint heeft een prachtige Hongaarse geldbuidel gekocht en we hebben een heel mooi souvenir (echt mooi, geen kitsch) voor iemand anders gekocht (ik noem geen namen, je weet nooit wie dit leest). In het centrum van Pest ligt de Sint Stephanus-basiliek, waar we ook even in zijn geweest. De hoofdingang was afgesloten, maar via een zijdeur kon je in een gedeelte van de kerk komen, dit vonden we maar raar, want het is één van de mooiste kerken die we ooit hadden gezien. Maar al snel werd duidelijk waarom de hoofdingang gesloten was, er vond namelijk een trouwerij plaats en alle gasten zaten al in de kerk. Wij hebben dus een paar minuutjes gewacht en kregen het idee dat de bruid er elk moment aan kon komen. En ja hoor…daar was ze (en wij maar fotograferen en filmen) aan de arm van (neem ik aan) haar vader. We hebben gewoon een Hongaarse trouwerij gezien, uniek toch? In het burchtkwartier hadden we ook al 2 bruidsparen gezien, dus er wordt wat afgetrouwd hier. Al kan ik me er alles bij voorstellen, wat een superlocatie!!!
We hebben gyros en cheesburgers gegeten bij een fastfood-restaurant, lekker chique. Bestel ik daar een pilsje bij, krijg ik gewoon een half liter bier in een plastic beker, ook chique. Ik kon het niet eens helemaal op dat vat bier, dus Reint heeft het laatste beetje maar opgeslokt. Zonde om weg te gooien, vond hij. En dat zegt iemand die geen alcohol drinkt!
We vinden de stad wel net zo mooi als Wenen en veel mooier dan Parijs. Wel zie je hier en daar iemand uit een prullebak eten of er ligt ergens een oud vrouwtje op de grond te bedelen. Maar alles is ongelooflijk schoon en netjes en de Hongaren zijn vriendelijk en behulpzaam. We vragen ze namelijk vanalles in het koeterwaals, of deze metro naar het centrum gaat en of de NewYorker in dit winkelcentrum zit. Ze kijken niet echt vrolijk, maar als je ze wat vraagt en daarna bedankt, lachen ze wel even. De jongedames hier gaan wel behoorlijk schaars gekleed, ze lopen in alle kleuren netpanty’s met een korte broek erover en meestal hangt hun halve tietenkast er dan ook nog uit. Maar soms vindt Reint ook dat uitzicht wel mooi!
Kortom van de 10 must-sees hebben we er vandaag 5 gezien. Twee ervan gaan we niet doen (een thermaal bad bezoeken en een bepaalde heuvel beklimmen), dus blijven er nog 3 over en die willen we morgen gaan bekijken.

• 06 Augustus 2011 - 11:19

Mam:

Inderdaad een prachtige stad zo te zien. Geniet er maar van. Hier alles goed. Kopje van Luna, groeten ons.