De toerist uithangen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu De toerist uithangen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Fam. Tepper - WaarBenJij.nu

De toerist uithangen

Door: Teppertjes

06 Augustus 2011 | Hongarije, Boedapest

Vandaag waren we rond 10 uur klaar om weg te gaan, alleen hadden we nog niet ontbeten. We hadden de kids beloofd dit voor één keer bij de McDonalds te doen. We gingen lopend heen, want hij zit maar een paar honderd meter verderop. Er waren wraps met ei, burger en groente en broodjes met bacon en ei. Cappucino erbij. Best lekker voor een keer. Het weer was net als gisteren, supermooie strak blauwe lucht, bij een graad of 27. Waarm zat veur ons Grunnegers!
Toen moesten we weer met de bus naar het metrostation om in het centrum van Pest uit te stappen. Het eerst gingen we naar Andrassy-straat, dit moest DE shoppingstraat hier zijn, met allerlei luxe shops als Gucci, Armani, etc. Het viel ons behoorlijk tegen, onze PC Hooftstraat is stukken beter! Wel was er weer een Adidas-winkel waar Tanacha een nog mooier jasje zag, dan ze van ons zou krijgen. Dus deal gesloten dat ze de vorige zelf koopt (die was natuurlijk goedkoper) en dat ze deze van ons krijgt. Reint viel voor een prachtige hoge gympen, maar helaas was zijn maat er niet. Al heeft hij ze later op de dag alsnog kunnen kopen bij een ander filiaal. De trainingsbroeken waren er voor de helft, dus heb ik me er daar maar één van aangeschaft. Brandon was de enige die er niet kon slagen, maar in Wenen zullen ook wel winkels zijn met mooie schoenen of een leuk shirtje. Onder deze winkelstraat ligt de oudste metrolijn van Boedapest, met echt prachtige stations onder de grond. Op de muren zitten de meest prachtige tegels en er zijn mooie kluisjes van hout. Voor je gevoel ga je jaren terug in de tijd. Natuurlijk zijn wij een eindje met één van deze metro’s meegereisd. Aan het eind van de straat staat de engel Gabriël op een hoge pilaar en dit is tevens de ingang van het park. De beelden en gebouwen die aan de rand van het park staan zijn ook, zonder overdrijven, echt fantastisch mooi. In het park hebben we de ingang van de dierentuin gezien (we zijn er niet ingegaan), we hebben de skaters en fietscrossers gezien en er was een rommelmarkt. Dit was een echte rommelmarkt, wat een teringzooi was het er. Het park was lekker rustig.
Daarna zijn we weer in de metro gedoken en kwamen er in het centrum weer uit, waar we nog een paar vreselijk toeristische winkelstraten hebben gezien. Wat een vreselijk afschuwelijke souvenirs zeg! Kitscherige tafelkleedjes, nepbontmutsen, handgemaakte poppen, koelkastmagneten, wat we wel niet hebben gezien. Ondertussen zagen we natuurlijk wel steeds de meest mooie gebouwen, leuke fonteinen, een synagoge enz., maar onze voeten werden toch wel met het uur gevoeliger. We hadden gisteren ook al heel wat afgesjouwd en dat voelden we nog wel. Dus af en toe stopten we voor een milkshake of ijsje, een fles drinken uit een supermarkt of een Hongaars broodje.
Tegen een uurtje of vijf zijn we weer in de metro teruggegaan naar het grote shopping-center, waar we normaal overstappen op de bus. Maar eerst hebben we nog wat echte boodschappen gedaan, want er moest weer brood op de plank komen (anders moeten we morgen weer naar McDonalds). Dus stouwden we onze tassen nog voller met flessen frisdrank, brood en bussen shag (deze laatste kosten ongeveer de helft t.o.v. thuis). Eindelijk maar toch zaten we dan weer in de bus, maar helaas pindakaas, hij stopte bij onze halte maar onze deuren gingen niet open (alleen helemaal voor in de bus en wij zaten achterin). Dus wij maar wachten tot de volgende halte, verkeersweg overgestoken en daar op de bus terug gewacht, maar lijn 44 of 45 kwam maar niet. Wel andere nummers, dus daar maar één van genomen, maar oh wee … deze sloeg opeens ergens af terwijl we vlakbij de camping waren. Tanacha werd met de minuut bozer, want die zag zich al kilometers lopen met al onze meuk. Ik kreeg er helemaal de slappe lach van, want waar kwamen we terecht? Toch maar ergens uitgestapt en op ons gevoel maar gaan lopen en na 10 minuutjes waren we bij de camping. Bij elk huis dat we voorbij kwamen zaten toch op zijn minst ook 2 honden in de tuin, die tekeer gingen als idioten.
Toen we de camping opliepen hadden we zoiets van: wat is dit? Ons prachtige veldje met hier en daar een tent of caravan, was tot de nok toe volgestroomd met campers en tenten uit allerlei landen. Er zitten hier Nederlanders, Duitsers, Italianen, een nest Polen, Litouwers, Noren, enz. En er zijn echt niet meer plekken dan een stuk of 25. Best gezellig, hoor. Zolang ze vannacht maar geen lawaai hebben, maar dat vertellen we dan morgen wel.